Sidor

fredag 27 mars 2015

Sy mudd med perfekt resultat

En av mina inlägg som får absolut flest sökträffar via Google är det som beskriver hur jag syr på muddar på bland annat byxor och tröjor. Jag läste igenom det för ett tag sen och insåg att jag har utvecklat min teknik och därför kommer här ett nytt inlägg som egentligen beskriver samma sak fast lite annorlunda.

Här är min ärmmudd. Den är ritad för enkelt tyg och vikningen kommer att vara längs det vågräta sträcket i mitten av mönsterdelen. Ramen runt om mönsterdelen är tillagd sömsmån. 
Det blir snyggast om den inte är helt rak i ytterkant, utan är något inställd vid vikkanten.


Klipp ut din mudd i speciellt muddtyg som är en stadigare variant av trikå med elastan. Jag använder uteslutande muddväv från Stoff och Stil, även om jag inte tycker lika mycket om den nya varianten som jag älskade den gamla.
Sy ihop mudden till en tub.


Vik muddtuben på mitten.


Stoppa in mudden i ärmslutet eller benslutet.


Nu till det speciella tricket för att få sömmarna att mötas helt perfekt VARJE gång!
Du viker tröjans sömsmån åt höger och muddens sömsmån åt vänster. Det gör att sömmarna pressas ihop mot varandra när du senare syr ihop dem.


Det andra lagret av mudden lägger du ännu längre till vänster och den sömsmånen är riktad mot höger. På så vis sprider du ut sömsmånen och det blir inte lika tjockt och svårt för symaskinen att sy igenom alla lager av tyg.


Sätt en nål tvärs igenom alla lager. 
Sträck mudden och sätt så många nålar som du behöver för att du ska känna dig säker när du syr. Tänk på att inte sätta för många, utan lär dig att sträcka mudden med händerna medan du syr istället. Det går snabbare och resultatet blir bättre.


Sätt in alltihop i maskinen och börja ca två centimeter bakom sömmarna på mudden för att låsa mudden med hjälp av sömmen och för att inte symaskinen ska börja sy där det är som tjockast.
Plocka bort nålarna allteftersom du syr.


Sy runt hela mudden. Sträck mudden försiktigt medan du syr utan att du sträcker tröjärmen eller byxbenet. Håll koll på att inte något lager har glidit undan när du syr. Om du är osäker kan du lägga lagren som en trappa, dvs tröjärmen eller byxbenet längst ut, sedan undre delen (rätsidan) av mudden och därefter den inre delen av mudden. På så sätt ser du alla lager tyg när du syr och du är säker på att du verkligen syr fast alla tre lager i sömmen.
Sy sömmen omlott cirka två centimeter utan att kniven skär sönder början av sömmen. (Om du syr på overlock)


Voila! Sömmarna kommer precis intill varandra!

Självklart går den här tekniken att vika sömsmånerna åt olika håll att användas överallt där två sömmar möts :)



2 kommentarer:

  1. Aaaaaaaah vad smart! Tack för detta tips!

    SvaraRadera
  2. Vet inte om du läser kommentarer fortfarande, men tack! Jättebra tips!

    SvaraRadera