Sidor

onsdag 17 oktober 2012

Tips för en bättre overlock-sömnad

Jag har fått ett rop på hjälp. Min kära syster har äntligen gjort slag i saken och köpt en overlock till sig själv. Hon är väldigt duktig att sy, men hon insåg snart att det inte alltid är så lätt att förstå sig på sin maskin. Så med det här inlägget hoppas jag kunna hjälpa henne och alla ni andra där ute som krånglar och bråkar med era overlockmaskiner.


Trådval
Det första man gör innan man syr, är ju såklart att trä maskinen med tråd i en bra färg som passar det man ska sy. Redan här kan det tyvärr uppstå lite problem eftersom vissa trådmärken gör att maskinen krånglar.
Själv syr jag nästan uteslutande med tråd från Dor-Tak. Den är relativt billig och finns i massor av färger och ännu har den aldrig krånglat för mig. Dessutom finns den ibland att köpa i mindre 1000-meters rullar för typ 15 kr/st och då kan man ju passa på att köpa lite olika färger.
Stora koner/rullar är bra att ha i grundfärgerna vit, svart och offwhite och eventuellt röd och mörkblå.

Overlocktråd är tunnare spunnen än vanlig sytråd och därför är det viktigt att inte trä maskinen med exempelvis vanlig polyestertråd från Gütermann. Det går såklart, men sömmen blir väldigt tjock. Overlocktråd har ofta en tjocklek på 40/2 eller 120.

Stort urval av Dor-Tak har exempelvis Bibbis textil och Textilcentrum i Sundbyberg.

Trä maskinen
När du nu har valt rätt tråd, är det dags att trä maskinen.
Om du inte har någon tråd i sedan tidigare, får du alltså trä om maskinen helt från början. Börja alltid med släppa på trådspänningen. Det görs oftast genom att höja upp pressarfoten. Då glider trådbrickorna ifrån varandra och tråden lägger sig på rätt plats.

Det är viktigt att du trär trådarna i rätt nummerordning. Ofta börjar man med den andra tråden från höger, men kolla upp vad som gäller för just din maskin. Om du fäller ut luckan på framsidan finns där ofta ett trädningsschema.
Kom ihåg att fälla tillbaka trådarmen innan du stänger luckan på framsidan! Annars bildas inga stygn.

Om maskinen är trädd sedan innan, räcker det med att du klipper av trådarna uppe vid trådrullen och knyter fast den nya tråden. Lämna en tamp på cirka en centimeter och dra sedan försiktigt i trådarna vid pressarfoten. Om du vill kan du göra detta med alla tre/fyra trådarna, men jag brukar alltid trä om nåltrådarna från början. Det går ju iallafall inte att dra igenom knuten genom nålsögat.
Dra alltid trådarna bakåt, under pressarfoten.

Tre eller fyra trådar?
Så här har jag lärt mig: Tre trådar används istället för sicksack i vävda tyger eller vid rullfåll. Kan även användas vid exempelvis sömnad av underkläder. Fyra trådar används i trikå.

Nålval
Av någon outgrundlig anledning ska man endast använda vanliga synålar i en overlockmaskin, inte stretchnålar. Varför vet jag inte, men kanske för att den klarar av en större kraft eftersom den är spetsig? Stretchnålar har annars en rund spets.
Jag använder numera endast schmetz-nålar, jag upplever att de är gjorda av en starkare metall.
Om du har en coverlock eller coverpro-maskin, kan du eventuellt behöva EL-nålar (extra long). Kolla i din instruktionsbok.

Inställningar
Overlockmaskiner är sjukt känsliga. Ofta behöver man inte ändra så mycket på trådspänningen, men om det behövs så rör den knappt!
Om du har en maskin med snabbändring av trådspänningen, så använd den ratten i första hand innan du börjar ändra inställningarna för varje enskild tråd.

Pressarfotstrycket behövs ofta ändras om du syr i tjockt tyg eller tunt tyg. Jag har en snabbinställning på min maskin: Högt, lågt, medel. Högt använder jag om jag exempelvis syr i mudd, Lågt vid singeljersey och medel vid sömnad i interlockkvalité.

En overlock har en fiffig inställning som inte vanliga hushållsmaskiner har, nämligen diffrentialmatning (dif-matning). Dif-matningen bestämmer hur mycket maskinen ska mata fram tyget under sömnad. Ju högre dif-matning desto mer håller maskinen ihop tyget när du syr. Det är är viktigt för att få en platt och fin söm.
Om du syr i ett tyg med mycket stretch i, behöver du öka dif-matningen och om du syr i ett vävt bomullstyg behöver dif-matningen stå på noll eller normalt.

Om du nu ska sy i muddväv som är både tjockt och stretchigt, behöver du alltså öka pressarfotstrycket, öka dif-matningen och eventuellt även öka trådspänningen.

Inställningen av stygnlängd behöver du nästan heller aldrig röra. Se bara till att du inte har för tätt mellan stygnen. Jämför med en köpt t-shirt.

Nålning
Nåla inte för febrilt. En del av tjusningen med att sy i stretchtyg, är att du faktiskt kan dra lite i tygerna under sömnad om delarna inte är på pricken lika långa.

Tvärnåla aldrig!! Sätt alltid nålarna så att du har nålshuvudet mot dig när du syr. Dels underlättar det för dig att ta bort nålarna, men framför allt så finns ingen risk att nålarna går emot skärbladet! Dels skadar och försämrar det skärbladets vasshet, dels kan nålen gå av och sprätta upp mot dina ögon.
Det enda undantaget jag gör från denna regel är när jag nålar i märklappar.

Sprätta overlocksöm
Well, hur mycket man än har sytt i sina dagar så kan allt gå rent åt h-e. Maskinen krånglar, tråden går av och man skär sönder plagget. För att undvika detta bör man inte sy när man är för trött eller stressad, vilket är ett hån mot många småbarnsföräldrar. Men det är en god tanke :)  Ofta beror det tyvärr på skit bakom spakarna....

Om du iallafall behöver sprätta en sydd söm, så få inte panik för det! Det är jätteenkelt om du vet hur du ska göra!


Så klart väljer blogger att vända min halvkassa bild 90 grader. Ska höra med mannen där hemma om han kan rättvända den åt mig, men tills vidare får ni vända på huvudet. Eller vända på skärmen :)
 
Ta en nål (inte en sprätt!) och pilla upp en nåltråd åt gången. Det är de trådarna som löper parallellt med sömmen. Ta tag i öglan som bildas och dra försiktigt i den så kommer den att glida ur sömmen.
 
 
 
När du har dragit bort båda nåltrådarna så släpper de andra två trådarna och det är bara att dra bort. Magi! :)


9 kommentarer:

  1. Ska testa systra mi. Ska bara vänta tills den magiska dag då jag inte är trött eller stressad. Har inte haft en sådan dag på 2.5 år men hoppas kan man ju alltid!

    SvaraRadera
  2. Stor hjälp, tack!! Men jag saknar en vettig felsäkningsguide. Den som finns i manualen till min nya janome overlock är inte till stor hjälp. Vilken inställning ska ändras när sömmen ser ut på visst sätt? Och vilken av de fyra rattarna ska jag justera om det är trådspänningen som är fel?

    Suck, börjar ledsna på att sy provlappar...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen! Nu blev det ju kul att sprätta :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har ett stort problem. Sömmen visas föör mycket på rätsida. Vad gör jag????

    SvaraRadera
    Svar
    1. det låter som att trådspänningen är felinställd. En overlock är extremt känslig eftersom det är fyra trådar som ska mötas på exakt rätt ställe. Det lättaste är att trä maskinen i fyra olika färger och sen vrida på hjulen så man ser vad som händer med sömmen vid olika inställningar. För att ändra sömmen senare så behövs ofta små, små ändringar för att det ska bli bra.

      Radera
  5. Tack så hemskt mycket för denna guide! :)

    SvaraRadera
  6. Vilket bra inlägg! Pedagogiskt och tydligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att jag kan vara till hjälp :)

      Radera
  7. Oj, jag ser nu att inlägget är från 2012! Men mkt informativt! Fick hem min overlock för en vecka sedan. Så svårt att ställa in spänningen så att stygnen blir fina. Stora öglor på baksidan nu när jag syr i ett lite tjockare tyg! Men jag övar!

    SvaraRadera