Sidor

lördag 18 februari 2012

Sy mudd

Här kommer en fortsättning på mitt tidigare inlägg där jag visade hur jag brukar göra när jag syr trikåbyxor.
Nu är det dags att visa hur jag gör när jag syr i muddar.

Bredden och längden på mudden bestämmer du helt själv, men du bör tänka på att mudden inte får bli för tajt i jämförelse med byxan/tröjan som du ska sy på mudden på. Om mudden är för tajt blir det lätt veck i plaggets tyg när du syr ihop dem med varandra.

Räkna den färdiga muddens höjd*2 + 2 sömsmåner.
Sy ihop mudden till en tub.

Vik tuben på höjden. Pressa gärna om vikkanten om du är ovan, då är det lättare att sy på den snyggt.

Trä på mudden utanpå plagget och se till att skarvarna stämmer överens. Sätt eventuellt några få nålar. Lägg de tre sömsmånerna som i en trappa med det understa lagret längst ut. På så sätt ser du alla sömsmåner och det mindre risk att något av lagren glider undan och gör att du får ett hål i sömmen.

Börja sy vid en skarv. Sy ett par stygn, sluta sy och med nålen nere i tyget, dra i mudden så att den blir lika lång som plagget och fortsätt sy en bit till. Upprepa sista momentet tills du har sytt fast hela mudden.

 Mudden är fastsydd och nu är det bara att pressa över den så att det ser snyggt ut.

Resultatet?  Det blir bra med lite övning, men det är fortfarande lika tråkigt att sy muddar :)

8 kommentarer:

  1. Jag kollar din blogg jätteofta men är dålig på att kommentera! Tack för att du delar med dig av alla dina bra tips.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket :) Jag tycker att det är väldigt roligt att få dela med mig av den kunskap jag har. Och att lära mig av andras såklart! :)

    SvaraRadera
  3. Det blir så himla fult för mig när jag syr mudd med overlocken. Det är så svårt att "sy ut" tycker jag. Alltså när jag ska avsluta när jag sytt på hela mudden. Har du några tips?

    SvaraRadera
  4. Hmmm...det låter ju inget kul Susanna... jag brukar göra så att jag syr omlott ett par, tre centimeter och sen "syr jag ut", alternativt lyfter pressarfoten och klipper av trådarna. Tyvärr blir det här ganska fult eftersom det blir totalt åtta trådar som ligger ovanpå varandra, men det syns ju inte i ärm- och benslut. När jag syr i halsmuddar eller linningar börjar jag ofta sy vid ena sidsömmen, för då slipper man iallafall se eländet :) Hoppas det löser sig!

    SvaraRadera
  5. Fick också till det efter denna instruktion. Sökte på google och hamnade här. Mycket bra och enkelt förklarat ffa för en helt nybörjare som jag...

    SvaraRadera
  6. Tack för inlägget, står just inför att för första gången sy på muddar så väldigt härligt att hitta denna guide!

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag har hittat din blogg nu, när jag just har köpt en overlockmaskin... Håller du fortarande på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Syr gör jag absolut fortfarande, även om bloggen har hamnat på efterkälken.... :) I tanken har jag massor av blogginlägg som jag vill skriva, men de stannar tyvärr i huvudet. För tillfället i alla fall!

      Radera