Sidor

lördag 3 september 2011

Sy mudd

Jag är så himla glad!!! Efter tre års bråk och tårar vareviga gång jag skulle sy muddar på ett plagg, har jag löst gåtan! :)

Jag har en helt vanlig hushållsoverlock som jag köpte för ungefär fyra år sedan. Tyvärr har jag varit mer arg över köpet än att den har underlättat min sömnad. Men sen kom lilla T till världen och då ville jag verkligen börja sy i trikå till min lilla tjej.
Men med en maskin som hela tiden släppte trådspänningen, ändrade trådspänningen -medan jag sydde! - och som var fenomenal på att ha av både trådar och nålar, så kändes det inte som om jag skulle lyckas.

Men jag var fast besluten att kunna sy en babybody, utan att behöva sy om varenda söm på nytt flera gånger. Sagt och gjort så läste jag instruktionsboken från pärm till pärm, många gånger, surfade runt på sybloggar och pratade med flera symaskinsförsäljare om vad som kunde vara fel.
Sakta men säkert har jag kommit bättre och bättre överens med den och har insett att det är en väldigt känslig liten tjej.


Så hände det i fredags: jag kunde sy muddar i en hel tröja utan att tråden gick av eller att trådspänningen släppte!!!
Felet var helt enkelt att jag hade haft för hög trådspänning på den vänstra nåltråden samt att jag var tvungen att öka pressarfotstrycket.


Det blev två tröjor med tryckknappar fram till lilla T. En svart med kameler på och den så kallade "clown-tröjan". Samma tygkombination som hon hade på en tröja som nyfödd.

Jag föredrar tryckknappar framför dragkedja eftersom jag tycker det blir för hårt i en barntröja. Dessutom syr alltid en låg krage på mina barntröjor, eftersom de flesta barn inte har så lång hals.
Allt material kommer från Stof och stil, utom det grönprickiga som är inhandlat på Ohlssons tyger. Mönstret är mitt egna.


Dagens tips gäller symaskinsinställningar när man syr i vävda tyger på en vanlig symaskin:
Ju tjockare tyg-desto högre pressarfotstryck och hårdare trådspänning.
Ju tunnare tyg-desto lösare pressarfotstryck och lösare trådspänning.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad roligt att din OL äntligen gör som du säger! ;)
    Ser att du är Uppsalabaserad, jag med! Måste ju lämna ett avtryck nu när jag kikat runt på din sida. Jättefina kläder!

    SvaraRadera
  2. Å jag tackar för minnesregeln om spänning. Eftersom jag syr alla trikåkläder på min hushållsmaskin blir det ett fasligt skruvande på trådspänning. Men pressarfotstrycket har jag aldrig ändrat. Får nog också leta fram instruktionsboken :=)

    SvaraRadera