Sidor

onsdag 14 september 2011

Sy i en dold dragkedja

Jag håller på att göra min första egna kollektion till präster. Det är någonting som jag har funderat på under en längre tid och i nästa vecka kommer den att visas upp på pastoralinstituet i Uppsala. Eller kollektion och kollektion... kan man kalla den så fast det för närvarande endast är två plagg?
Den kommer så småningom att växa till några fler plagg, men nu är det alltså två plagg i tre olika storlekar. En klänning i tre olika färger och en skjorta i två olika färger.

När jag höll på att sy upp klänningarna som bäst, slog det mig att jag skulle föreviga hur jag gör när jag syr i en dold dragkedja och så här blev det:
Observera att du behöver en speciell pressarfot för att sy en dold dragkedja!


Trådmarkeringen visar sömmen mitt bak, där dragkedjan ska sys i. Man kan välja att antingen sy den resterande sömmen innan eller efter man syr i dragkedjan, men jag syr den alltid innan eftersom jag tycker det är lättast.


Öppna dragkedjan och vrid tänderna mot trådmarkeringen. Dragkedjan placeras på rätsidan. Nåla och tråckla sedan fast en sida av dragkedjan.
För att kunna sy i den dolda dragkedjan på detta sätt, behöver du alltså en speciell pressarfot för detta ändamål och de brukar kosta runt 150 kr.

 Pressarfot för dold dragkedja.


 Vik ut tänderna på dragkedjan och placera pressarfotens mittkon i skåran som bildas på dragkedjan. Sy på som vanligt men var observant på att nålen syr i skåran hela tiden, annars kommer dragkedjan att synas. Sluta sy 2 mm över den redan sydda sömmen. Annars kommer du inte kunna få upp dragkedjans vagn när du har sytt färdigt båda sidorna av dragkedjan.


Stäng dragkedjan och nåla dit den andra sidan. Se till att eventuella sömmar är på samma höjd på båda sidorna om dragkedjan och att tyget ligger slätt.
Vänd plagget ut-och-in och nåla och tråckla dit dragkedjan som innan. Markera precis var sömmen på den andra sidan dragkedjan slutar.
Sy till markeringen.
Nu ska det alltså vara en 2 mm lång öppning under dragkedjan. Tillräcklig för att kunna peta upp vagnen igenom, men tillräckligt liten för att inte synas. Om det blir en bula på rätsidan, beror det på att sömmarna inte slutar på exakt samma ställe.


KLAR!!!

1 kommentar: